Comunicarea asincronă și lucratul de acasă

de Adrian Buruș

Cei care sunt trecuți de 30 ani cu siguranță își amintesc de vremurile când un ringtone șmecher la Nokia făcea diferența între cei care sunt cineva și cei care nu. Erau peste tot site-uri de unde să îți cumperi tot felul de melodii și sunete (digitalizate) care să te facă să ieși în evidență atunci când cineva te suna. Azi mi-ar fi greu să îmi recunosc telefonul într-o încăpere aglomerată.

Comunicarea, în forma ei cea mai simplă, este sincronă. Când discuți cu cineva, fie față în față, fie la telefon sau pe Skype, presupune atenția completă și imediată a persoanelor implicate. Dacă pui o întrebare, primești un răspuns. Dacă ești întrebat ceva, răspunzi. Orice fel de întârziere este considerată o anomalie în conversație.

Acest model de comunicare funcționează foarte bine atunci când expunerea persoanelor implicate este către o singură sursă de informație. Când vorbești la telefon, ești într-un singur apel, când discuți cu cineva la o cafea, e o singură persoană. Dar ce se întâmplă când apare o a doua sursă de informație? Dacă ești la telefon, pui prima conversație în așteptare, dacă ești cu cineva și îți sună telefon, îți ceri scuze și răspunzi. Acum să ne îmaginăm că ai zece telefoane și toate sună în același timp. Cam asta este realitatea lucratului în fața calculatorului.

comunicarea asincrona

Hai să facem o listă a surselor de informație pentru cineva care lucrează pe calculator:

  • email
  • mesaje pe Skype/Slack/Hangouts etc.
  • notificări pe Facebook/Instagram etc.
  • notificări push de la diverse site-uri
  • avertismente de tot felul de la Windows/iOS

Pe lângă acestea, mai avem și un telefon mobil, care, la rândul lui are o mulțime de surse de informații către care trebuie să îți dedici atenția. Sunt multe. E clar deci că este mult mai greu să duci o conversație sincronă acum decât era pe vremea când Snake era sport național.

În contextul lucratului de acasă, cantitatea de informații pe care o primim prin mijloace media (telefon, calculator, etc.) crește considerabil pentru că aproape toate interacțiunile în persoană sunt eliminate. Devine aproape imposibil să discutăm direct, lucrând de acasă, cu toți oamenii cu care discutam direct înainte.

Comunicarea asincronă reprezintă o alternativă care se pretează foarte bine la contextul actual și care are o serie de avantaje și dezavantaje. Explicat simplu, comunicarea asincronă înseamnă mesaje scrise. 

Care sunt avantajele comunicării asincrone?

  • posibilitatea amânării unui răspuns până la momentul potrivit
  • permite prioritizarea diverselor interacțiuni
  • se pot elimina notificările vizuale și auditive
  • ne permite să ne concentrăm mai bine pe ceea ce facem

Care sunt dezavantajele comunicării asincrone?

  • se pierd elementele paraverbale (intonația, tonul vocii, etc.)
  • presupune scrierea și punctuația corectă pentru a nu se altera mesajul

Un simplu email în loc de o ședință poate să salveze de multe ori timp și să crească productivitatea. Un mesaj text în loc de un telefon la momentul nepotrivit poate de multe ori să transporte informația la destinatar și să rezolve problema. În contextul actual trebuie să ne adaptăm metodele de comunicare ca să ne păstrăm concentrarea și productivitatea cât mai ridicate.

Câteva recomandări pentru folosirea comunicării asincrone:

  • întreabă, printr-un mesaj, dacă persoana este disponibilă pentru o discuție directă înainte să inițiezi discuția
  • majoritatea platformelor de apeluri video online (Skype, Zoom, Slack, etc) au funcționalitate pentru înregistrare. Înregistrează discuția și dă-o mai departe, ca să fie văzută de alți oameni când timpul le permite
  • trimite mesaje vocale dacă cineva nu poate vorbi și vrei să păstrezi savoarea mesajului prin voce
  • urmărește confirmările de primire/citire la mesaje

Comunicarea asincronă ar trebui să fie o unealtă de care să ne folosim atunci când e cazul. Natural, întotdeauna vom căuta interacțiunea directă și rezolvarea instantanee la orice situație. Trebuie doar să ne respectăm reciproc timpul și prioritățile, în special acum când suntem înconjurați de informație.

Vrei să ne mai auzim? Înregistreză-te la newsletter-ul nostru.

Loading

Citește mai departe